Kroatië

11 December 2018

Tekst: Janine Pronk | Fotografie: Janine Pronk, René Jansen en Samantha Ammerlaan

In september mocht ik het prachtige Kroatië bezoeken. Dubrovnik, Makarska, Brac en Split stonden op het programma. Na een vlucht van ongeveer twee uur met Transavia, komen we ’s avonds aan in Dubrovnik. We halen onze huurauto op en rijden door naar het hotel. Het is al donker wanneer we aankomen, maar des te mooier is het de volgende ochtend wanneer we wakker worden!

Dubrovnik & Cavtat
Ik word uitgerust wakker en doe de gordijnen open, het is zonnig en meteen zie ik hoe mooi Kroatië is. Het hotel bevindt zich op een berg, we kijken uit over de zee met aan de rechterkant de kustlijn, geweldig! Na het ontbijt stappen we in de auto en rijden we naar het centrum van Dubrovnik. Hier staat onze gids op ons te wachten. Hij neemt ons mee en vertelt over de geschiedenis van deze prachtige stad. Dubrovnik heeft veel te voorduren gehad tijdens de burgeroorlog, maar alles is in oude staat opnieuw opgebouwd. Overal zie je kleine straatjes, trappetjes, restaurantjes en winkeltjes, heel gezellig! De tijd vliegt voorbij. Helaas redden wij het niet om de ‘City Walls’ op te gaan, maar mocht je meer tijd hebben dan is dit zeker een aanrader. ’s middags pakken wij de boot en varen we naar het eiland van Lukrum. Hier kom je terecht in een oase van rust. Het eiland is heel groen en pauwen en konijnen lopen hier gewoon vrij rond. Ik zou hier nog wel even willen blijven, maar we rijden door naar het volgende plaatsje: Cavtat. Dit is een klein dorpje met een haventje. Vanuit Cavtat kun je eigenlijk alle kanten op, zowel met openbaar vervoer als met de boot of auto. Het is hier door de rust en de korte afstand van Dubrovnik vooral heel leuk voor gezinnen. Na dit verrassende plaatsje zijn we bij restaurant Konavoski Dvori gaan eten. Een heel leuk restaurant omringt met watervallen, waar je heerlijk kunt eten. Aanrader!

Ston, Makarska & Brac
De volgende dag rijden we naar het plaatsje Ston. Wanneer je aan komt rijden valt de stadsmuur meteen op. Deze loopt langs de bergen naar de stad. Een deel van de muur wordt jaarlijks gebruikt voor een marathon, het hoogtepunt van het jaar voor de bewoners van dit plaatsje. Samen met de gids, die ons hier heeft opgevangen, bezoeken wij een lokale visser. We stappen op een boot en de visser laat ons zien hoe ze hier aan de mosselen en oesters komen. Alles doen ze hier met de hand, er wordt niet met machines gewerkt. Heel leuk om te zien! We mogen een aantal oesters proeven en varen vervolgens langzaam terug. Terug op het vaste land springen we snel weer de auto in en rijden we door naar Makarska. Dit is een behoorlijk rit, maar omdat we langs de kust rijden zien we een hoop mooie stukjes van Kroatië. In Makarska pakken we de ferry naar het eiland Brac, maar niet voordat wij hebben geluncht met onze lokale gids die enthousiast over de geschiedenis van dit plaatsje vertelt.

Na een uurtje op de ferry zijn we aangekomen op Brac. Meteen nadat we van de boot afkomen zijn we naar de stad Bol gereden om The Golden Horn te zien. The Golden Horn is een van de meest spectaculaire stranden van Kroatië. De vorm van dit strand is erg speciaal, het lijkt op een tong die zich uitstrekt over zee. De zon gaat al onder wanneer we aankomen, dus des te mooier is het om te zien! Daarna rijden we naar het centrum van Bol. Een klein modern stadje met een hele leuke en gezellig boulevard. Omdat het al avond is staan overal de lichtjes aan en ziet het er nog gezelliger uit! We maken hier een korte wandeling en rijden daarna door naar Tverna Kopacina. Tverna Kopacina is duidelijk een bekend lokaal restaurant en de eigenaar komt ons dan ook begroeten. Ook is het eten weer heerlijk. Na het eten rijden we voldaan door naar Milna om te overnachten.

Split, Skradin & Sibenik
We moeten ontzettend vroeg opstaan om de ferry te halen naar het vaste land van Kroatië. In Split staat namelijk onze gids te wachten om zijn stukje van Kroatië aan ons te laten zien. Je merkt meteen dat dit al echt een moderne stad is en veel toeristen trekt. Ook in deze stad komt weer over de geschiedenis terug en geniet ik opnieuw van de vele straatjes vol eettentjes en winkels. Nadat we met onze gids door de geschiedenis van Spilt zijn gegaan, gaan we op eigen gelegenheid verder de stad in. Er is hier meer dan genoeg te doen voor jong en oud! Na de lunch rijden we door naar Skradin. Hier gaan we met de boot naar het National Park Krka gegaan. Je vaart met de boot tussen de bergen door naar de ingang van het National Park. Eenmaal aangekomen zie ik na een paar meter al direct de watervallen. Omdat het de dag ervoor flink heeft geregend is het nog mooier om te zien. Het is hier prachtig! We zijn helemaal rondom het park gelopen tot het hoogste puntje van de waterval. Het maakt niet uit vanaf welke kant je het bekijkt, het blijft adembenemend. We varen met de laatste boot terug naar Skardin. Vanuit hier rijden we naar Sibenik, waar ook nu weer een gids op ons wacht. Hoewel de gidsen ons de afgelopen dagen allerlei mooie plekjes hebben laten zien, die in zeker zin allemaal op elkaar lijken, is toch ieder plekje weer zo verschillend. Een ding is zeker en dat is dat de mensen overal even vriendelijk zijn. Na het eten rijden we door naar Solaris. Hier komen we terecht in een schitterend resort!

Terug naar huis…
De laatste dag doen we lekker rustig aan. We maken een wandeling over het resort en beseffen dat het hier ontzettend mooi is. Na een relaxte ochtend checken we ons uit en rijden we langs de kust terug naar Split. Onderweg zien we wederom prachtige uitzichten en leuke plaatsjes. We zijn nog even door het stadje Trogir gereden, maar hadden helaas niet genoeg tijd om hier te stoppen. Na een comfortabele vlucht landen we ’s middags weer op de luchthaven van Rotterdam.

Ik kijk terug op een super leuke en verassende reis! Ons programma was erg pittig, maar zeker de moeite waard. Ik heb in korte tijd zoveel van het mooie Kroatië mogen ontdekken. Ik had in eerste instantie niet verwacht dat het land zó mooi zou zijn, ik heb dan ook m’n ogen uitgekeken. Het staat dan ook vast dat ik hier weer een keer terug kom.

Deel dit:

Travel Counsellors helpt dagelijks tientallen mensen met het creëren van reiservaringen om nooit te vergeten. Welke bestemming u ook in gedachten heeft, uw Travel Counsellor denkt graag met u mee.