Suriname... geschiedenis, gastvrijheid en natuur!

03 October 2019

Tekst en fotografie: Dennis Verhagen

Suriname
Eerst een paar feiten op een rij:

Voor mij was Suriname vooral het Zuid-Amerikaanse land dat ooit tot het Koninkrijk der Nederlanden behoorde met zijn oud koloniale landhuizen op de uitgestrekte plantages. Maar wat zou Suriname nog meer te bieden hebben? Korte tijd geleden kreeg ik de kans om een gedeelte van het land te ontdekken.

Paramaribo
Na de aankomst op JAP International Airport, die 45 kilometer ten zuiden ligt van Paramaribo, worden we opgehaald door een transfer-bus, die we hebben geregeld via het hotel waar we zullen verblijven in Paramaribo. Op weg naar Paramaribo valt meteen op hoe groen de omgeving is waar we doorheen rijden… vele soorten (tropische) bomen en planten begroeten ons langs de weg. Na ongeveer een uur rijden komen we aan bij ons hotel: Hotel Royal Torarica in hartje Paramaribo. Na een soepele check-in drinken we nog een drankje in de sfeervolle bar om vervolgens naar de hotelkamer te gaan.

Na een goede nachtrust en een prima ontbijt zijn we klaar om Paramaribo te ontdekken. Aangezien het hotel zich bevindt in het oude centrum van de stad kun je de stad goed te voet verkennen. Al snel proeven we de sfeer van een typisch Caribische stad!

Palmentuin
Vanuit het hotel komen we eerst langs de Palmentuin. Dit stadspark is dé ontmoetingsplek voor jong en oud in Paramaribo. Het park staat vol met hoge koningspalmen. Er wordt gewandeld en het is een plek waar mensen samenkomen. Een paar keer per jaar worden er zelfs feesten gegeven. Het is wel verstandig om het park in de avonduren te vermijden, vanwege de aanwezige zwervers etc.

Het presidentieel paleis
We vervolgen onze weg naar het Onafhankelijkheidsplein waar het indrukwekkende presidentieel paleis (uit 1730) te vinden is. Vroeger was dit gebouw de woning van de Nederlandse gouverneur van Suriname. Het is nog steeds in gebruik voor allerlei officiële gelegenheden.

Fort Zeelandia
Het bekendste gebouw van Paramaribo is Fort Zeelandia, een militair verdedigingswerk uit de zeventiende eeuw. In het fort is het Surinaams Museum gevestigd, waar je een mooie indruk kunt krijgen van de Surinaamse geschiedenis en bevolking. Naast het fort staan een paar mooie houten gebouwen: dit waren vroeger de officierswoningen. Achter het fort staat een standbeeld van koningin Wilhelmina. Vroeger stond dit standbeeld op het Onafhankelijkheidsplein (dat toen nog Oranjeplein heette). Na de onafhankelijkheid van Suriname in 1975 kreeg het standbeeld deze iets minder prominente plek toegewezen.

Waterkant
De Waterkant is vervolgens een andere populaire samenkomstplek in Paramaribo aan de Surinamerivier met een mooi uitzicht op de rivier en de Jules Wijdenbosch-brug. In het verlengde van de Waterkant vind je ook nog de centrale markt: de grootste overdekte markt van het Caribisch gebied.

Verder brengt deze wandeling ons langs historische kerken en mooie oude gebouwen, waarvan de een meer toe is aan een opknapbeurt dan de ander. Mijn conclusie is dat Paramaribo zeker de moeite waard is om in ieder geval één volle dag aan te besteden aan het begin van je reis door Suriname, al is het maar om alvast in de Surinaamse sfeer te komen!

Fietstour Nieuw Amsterdam en Peperpot-plantage
Via Travel Counsellors hebben we de volgende dag een fietstour (7-8 uur) geboekt, uitgevoerd door Fietsen in Suriname. Na het ontbijt melden we ons om 8:00 uur bij Kenzow, onze zeer vriendelijke en spraakzame Nederlands- en Engelssprekende gids. We krijgen onze fietsen toegewezen, die vervolgens goed worden afgesteld. Nadat ook twee andere deelnemers zich hebben gemeld, vertrekken we met z’n vijven voor een fietstour van 35 km. Vanwege de oplopende temperatuur zullen we gedurende de tour voorzien worden van voldoende water en zal er op een paar momenten een hapje gegeten worden.

Fort Nieuw Amsterdam
Langzaam maar zeker verandert de omgeving waarin we fietsen van de drukte van de stad naar de rust en de uitgestrektheid van Suriname. We zijn onderweg naar Leonsberg. Hier worden onze fietsen in een klein overdekt bootje geladen, waarmee we de Surinamerivier oversteken. Als we aan wal gaan, valt het ons weer op hoe groen ook dit gedeelte van Suriname is. Na weer een minuut of tien gefietst te hebben, komen we aan bij Fort Nieuw Amsterdam, gebouwd in de 18e eeuw om de plantages dicht bij de monding van de Surinamerivier te beschermen tegen piraten en andere indringers. We genieten van het indrukwekkende uitzicht over het water op de plek waar de Commewijnerivier uitkomt in de Surinamerivier, vanaf waar ze samen doorstromen naar de oceaan. Vervolgens bezoeken we het fort dat bestaat uit wallen en een binnenterrein dat gedeeltelijk is ingericht als Openluchtmuseum en waar we de sfeer kunnen proeven van hoe het leven moet zijn geweest zo’n drie eeuwen geleden. Na een eenvoudige, maar heerlijke lunch vervolgen we onze weg.

Peperpot-plantage
Na een paar uur fietsen door voormalige plantages, langs oude woningen, kerken en koloniale landhuizen met daarbij behorende landgoederen, komen we aan bij Peperpot, een voormalige koffie- en cacaoplantage. Op de plantage bevinden zich nog twee oude plantagewoningen, een koffieloods uit 1802 en een koffie- en cacaofabriek, waar de productie werd voortgezet tot 1996. De plantage is inmiddels voor een groot gedeelte door bomen en planten dichtgegroeid, waardoor je het gevoel hebt door een oerwoud te fietsen. Af en toe stoppen we even om te luisteren naar alle geluiden om ons heen. Dit is ook de kans om vele mooie vogels en verschillende wilde apen te spotten. Voor ons was dit zonder twijfel het hoogtepunt van deze fietstour!

Onder het genot van een verfrissend drankje bij Zus&Zo, een klein, gezellig overdekt restaurant gelegen naast Fietsen in Suriname, concluderen we een mooi en uniek gedeelte van Suriname te hebben gezien. Zeker een aanrader voor de fietsliefhebber!

Danpaati River Lodges
Na weer een goede nacht zijn we klaar voor de volgende tour; een 3-daagse Danpaati Tour. Een tour door en naar het binnenland van Suriname. Aan de Surinamerivier zijn zogenaamde Danpaati (“eiland aan het dorpje Dan”) te vinden, waarop zich bijzondere River Lodges bevinden speciaal voor toeristen. Met de opbrengst van de lodges wordt de gezondheidszorg in 12 dorpen in het binnenland onderhouden.

Rond 06:45 uur worden we bij ons hotel in Paramaribo opgehaald door een kleine touringcar, waarin we al een paar medereizigers treffen. We vervolgen onze weg de volgende 3 uur vanuit de stad naar steeds groener wordende gebieden en de kleine plaats Atjoni, waar we met onze lichte bagage (6 kg per persoon) overstappen op een korjaal (een langwerpige boomstamkano). De komende uren varen we over de Surinamerivier door het Amazonegebied. Tijdens deze indrukwekkende tocht genieten we links en rechts van de weelde van het regenwoud en de geluiden van vogels, apen en andere dieren. Langs de rivier zien we vrouwen in prachtig gekleurde gewaden de (af)was doen in de rivier, terwijl kinderen zich vermaken in het water. Mooie foto’s uit de bekende reisgidsen komen hier letterlijk tot leven! Na drie uur komen we aan op het eilandje Danpaati. We worden zingend en dansend op de steiger begroet door onze gastvrouwen in weer kleurrijke kledij. Na een korte introductie in de leuk aangeklede gemeenschappelijke ruimte worden we begeleid naar onze eigen cabana (inclusief privé-douche en toilet) met schitterend rivierzicht. De veranda met hangmat maakt het perfecte plaatje helemaal compleet!

Gedurende de komende dagen worden een eenvoudig maar heerlijk ontbijt, lunch en diner bereid en geserveerd door de uiterst vriendelijke gastvrouwen. Deze maaltijden zijn inbegrepen in de tourprijs, net als water en sap. Alle verdere dranken zijn de gehele dag te koop aan de bar voor een vriendelijke prijs. Ons verblijf staat in het teken van “niets moet, veel kan”. We brengen onder andere een bezoek aan het dorp Dan, waar we uitgebreide uitleg krijgen over de cultuur en de leefgewoontes van de plaatselijke bevolking. We maken een wandeling door het regenwoud, waarbij we kennismaken met de medicinale werking van de aanwezige planten en bomen. En we maken een nachtelijke kaaimannentocht over de rivier.

Wat me vooral is bijgebleven van onze tijd bij Danpaati zijn de mooie momenten waarbij we in de avond op onze veranda konden genieten van de geluiden uit het regenwoud, terwijl we de volle maan in de rivier konden zien schijnen. Na een goede nachtrust genieten we weer op diezelfde veranda van een kop koffie of thee, die de gastvrouwen iedere ochtend bij zonsopkomst bij de cabins brachten. Op dag 3 worden we na de lunch weer opgehaald om terug te keren naar Paramaribo van waar we Suriname weer gaan verlaten.

Wat mij het meest is opgevallen in deze mooie week in Suriname, is de grote gastvrijheid en hulpvaardigheid van de mensen die we hebben ontmoet en het overweldigende natuurschoon in het land, zowel bij de voormalige plantages als meer in het binnenland. In dit prachtige Zuid-Amerikaanse land komen geschiedenis, gastvrijheid en natuur op een prachtige manier samen!

Wil jij ook een avontuurlijke reis door Suriname maken? Neem dan contact op met je Travel Counsellor!

Deel dit:

Travel Counsellors helpt dagelijks tientallen mensen met het creëren van reiservaringen om nooit te vergeten. Welke bestemming u ook in gedachten heeft, uw Travel Counsellor denkt graag met u mee.