Nederlanders en hun reisgedrag

Sabrina Schipper on 17 April 2020

Deel dit:

86% van de Nederlanders die vakantieplannen had, wil nog steeds op vakantie gaan zodra er weer een positief reisadvies is. De reisbehoefte is dus niet verdwenen door de coronacrisis. Zuid-Europa staat op nummer 1 om naar af te reizen zodra de beperkingen voorbij zijn, gevolgd door Noord-Europa, Azië en Amerika. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope. Ik heb me verdiept in het reisgedrag van ‘de Nederlander’ en besloot er een blog over te schrijven, met als aanvulling de rol die ik daarin pak als reisagent.

DE VOORBEREIDING

72% van de Nederlanders doet (zeer veel) moeite om een geschikte locatie te vinden voor de vakantie. We werken er hard voor, dus we verwachten er ook wat voor terug en laten het liefst zo min mogelijk aan het toeval over. We vergelijken diverse boekingssites en vragen raad aan vrienden en bekenden. Als reisagent diep ik voor mijn klanten hun bestemming tot op de bodem uit, kijk wat er te beleven is en waar het te doen is. Als ik de bestemming niet goed ken dan volg ik vooraf een bestemmingstraining en vraag indien nodig hulp aan collega’s. Vervolgens bekijk ik welke accommodatie het beste bij mijn klant past en welke aanbieder de beste prijs en de gunstigste voorwaarden heeft (prijs, betrouwbaarheid, annuleringsbeleid).

EN DAN… DE VOORPRET!

Meerdere studies en onderzoeken, waaronder een onderzoek van The New York Times, wijzen uit dat voorpret een essentieel onderdeel is van de vakantie. Wist je dat geen enkel volk als wij Nederlanders zo’n geluksgevoel krijgt van op vakantie gaan? Uitblinkers zijn we. Uit een onderzoek van TUI blijk dat maar liefst 64% van de Nederlanders extra blij wordt van een vakantie in het vooruitzicht, terwijl dat wereldwijd op 48% ligt. Doordat ik als reisagent word overladen met reisnieuws en ik ben aangesloten bij diverse reisfora blijf ik goed op de hoogte. Als ik ergens een interessant artikel of filmpje tegen kom waarvan ik weet dat er klanten naar toe gaan, dan deel ik dat met ze.

DE REIS ZELF

Als we aankomen verwachten we dat het beeld dat we vooraf van onze bestemming hadden overeenkomt. En als dat niet zo blijkt te zijn, dan zijn we teleurgesteld. Dit heb ik niet uit een onderzoek, maar dat weet ik uit eigen ervaring. Toen ik reisleidster was heb ik verdrietige mensen bij me gehad, die het liefst de eerstvolgende vlucht terug namen. Waarom? 9 van de 10 keer omdat het plaatje op internet er anders uit zag dan de werkelijkheid. Maar er waren ook andere oorzaken: slecht weer, geluidsoverlast in het centrum van de stad, geen Nederlands koffiezetapparaat, de medewerkers bij de receptie verstonden geen Nederlands, het matras was te dun, etc. Toen ik vorige week las dat reizigers tegenwoordig steeds meer hulp verwachten nádat het vliegtuig is geland, was ik ook niet verbaasd. We willen iemand hebben waar we op kunnen terugvallen als iets ons niet bevalt, maar ook tips over mooie hotels in de buurt, goede restaurants, bijzondere musea en andere lokale activiteiten. We verwachten service op het moment dat we het nodig hebben. Als reisagent kun je me voor dit soort zaken altijd benaderen. Een appje sturen is voldoende.

NA TERUGKOMST

Het vakantiegevoel vasthouden blijkt een stuk moeilijker te zijn. Daarom beginnen we gauw weer met het uitkijken naar de volgende vakantie. Ik spreek mijn klanten na afloop van de vakantie graag even om te horen hoe de reis bevallen is en of ze tips hebben voor mensen die in de toekomst ook naar die bestemming toe gaan. Ik ken natuurlijk niet de hele wereld en ontvang dan ook graag suggesties!

VOORUIT KIJKEN

Reizen gaat nu helaas even niet. Voorlopig weet niemand wanneer we weer op reis kunnen. Wel kunnen we heel hard hopen dat alles snel weer ‘normaal’ wordt en alvast nadenken over onze volgende vakantiebestemming. Ik hoop dat ik je kan inspireren. Over welke bestemming droom jij?

Deel dit:

Terug Naar Boven