Autisme rondleiding Schiphol

Tenny Jonkers-Weijnen on 09 July 2019

Deel dit:

Mijn dochter heeft een autismespectrumstoornis en gaat binnenkort vliegen. Ze heeft al eens eerder gevlogen, maar dat was alweer 6 jaar geleden. En Schiphol is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd en drukker geworden.

Zij (en de meeste mensen met autisme) vindt het heel erg prettig om vooraf te weten wat er gaat gebeuren, hoe de dingen werken, hoe het er uit ziet, hoe laat ze ergens moet zijn en het liefst wie haar helpt. Maar dat laatste is natuurlijk niet te realiseren op Schiphol. Maar er moeten zo min mogelijk onverwachte zaken gebeuren.

Veel van deze onzekerheden kunnen weggenomen worden door een speciaal 2 uur durende autisme rondleiding op Schiphol. Wat kun je bij een dergelijke rondleiding verwachten?

Wij hebben om 10.30 uur afgesproken bij het ‘Meetingpoint” in de stationshal. Eigenlijk niet de meest perfecte plaats voor deze groep mensen, het was te druk, te veel prikkels en niet goed te vinden. Toen we compleet waren zijn we met de groep naar een balie in de aankomsthal gelopen, waar je de bustour kaartjes kunt kopen. Wij moesten ons hier aanmelden en ons paspoort of ID laten zien.

Daarna weer met de hele groep door de drukke stationshal naar buiten, waar de touringcar op ons stond te wachten en die ons mee nam voor een rondrit over Schiphol en Schiphol-Oost. Dat is natuurlijk altijd interessant, want je ziet de vliegtuigen van dichtbij en ze vertellen wat voor soort bedrijven er nog meer zijn.

Maar het meest interessant en leukst waren de filmpjes op de tv in de bus. Een steward en stewardess vertelden hoe alles werkt. Dus hoe het inchecken gaat, hoe je de riem van je stoel in het vliegtuig moet vastmaken, maar ook hoe het eten wordt klaargemaakt en hoe de koffer bij het vliegtuig komt. En dat alles met veel humor.

Na de bustour werden we verwelkomd door 2 KLM-stewardessen. Zijn namen ons mee in 2 kleinere groepjes naar de vertrekhal. Ze demonstreerden de incheck pilaren en de drop off bagage bakken. Ook lieten zij ons de assistentie balie zien, waar je eventueel voor extra hulp of vragen terecht kunt. Helaas konden wij niet persoonlijk ervaren hoe de paspoortcontrole en de bodyscan werkt, maar van een afstand legden de dames het uit.

De rondleiding werd na 2 uur afgesloten met een foto momentje. Voor sommige kinderen duurden deze 2 uur eigenlijk al te lang. Maar dat kwam ook doordat het al zeer druk op Schiphol was, het vakantieseizoen was al begonnen!

Het is een nuttige rondleiding. Ik kan het iedereen, jong en oud, aanbevelen om het onzekere een beetje bekend te maken. Maar ga dan wel op een moment dat het nog niet zo druk is.

Mocht je op reis gaan en gaan vliegen, kijk dan ook naar de vele filmpjes, waarin Schiphol goed laat zien hoe alles werkt. En dan met name over de paspoortcontrole en de bodyscan. Want dat blijft nog steeds een spannend gebeuren.

Wil je ook op vakantie en gaat er iemand mee met een autismespectrumstoornis en twijfel je hoe je dit moet aanpakken? Laat het mij weten. Ik heb er veel ervaring mee en dan zorg ik dat jullie met een gerust hart op reis kunnen.

Deel dit:

Terug Naar Boven