Showcase Le Commandant Charcot

Marlies Nieuwmeijer op 24 April 2023
Maandag 24 april 2023 Vanaf de busterminal op Schiphol vetrekken we met een gemêleerde groep reisagenten met bestemming Hamburg. Om 14.00 uur komen we aan in Hamburg. Onze bagage wordt naar de boot gebracht en we kunnen nog even een korte wandeling in de stad maken en gaan dan naar Le Commandant Charcot. Op de wal krijgen we een cruisecard. Nadat we door security zijn gegaan, worden we door een butler naar de cabine begeleid. Het schip kan 245 passagiers meenemen. Er zijn diverse maten cabine die allemaal een veranda hebben en een heerlijk groot bed. In de cabine staat een fles van Ponant die altijd bij verschillende tappunten bijgevuld kan worden. Leuk te weten is dat hiervoor gefilterd zeewater wordt gebruikt. Op het hele schip wordt geen plastic gebruikt en afval tot een minimum beperkt. Na de verplichte veiligheid oefening verzamelen we in de Observatory lounge voor de Champagne Reception and Sail out. In restaurant Nuna wordt een uitstekend a-la-carte diner geserveerd. De kledingstijl is casual chic. Het schip vaart de Elbe af en bij Cuxhaven vervolgt zij haar vaart over de Waddenzee. Er steekt een flinke wind en omdat het een ‘klein’ cruiseschip is voel je de beweging van het schip. Wanneer het schip vanaf Den Helder zuidwaarts gaat wordt het deinen wat minder.

Dinsdag 25 april 2023 Er wordt een rondleiding gegeven over het schip, waarbij we een kijkje mogen nemen in een aantal suites. Een daarvan is de owner suite, met een slaapkamer, aparte eet- en zitkamer. Heel ruim terras met een jacuzzi. En een badkamer met ligbad. Boek je de owner suite dan krijg je de naastgelegen Privilege suite erbij. Deze suite is ook al indrukwekkend met een badkamer met ligbad, ruime inloopkast, aparte zitkamer en butler service.

Le Commandant Charcot heeft een open brug beleid. Wanneer het lichtje op groen staat is iedere passagier vrij om op de brug te komen kijken. Hier heb je het mooiste uitzicht op het schip. Een ander bijzonder object aan boord is het kunstwerk dat de liftschacht siert, dit is een digitaal kunstwerk dat reageert op geluid, temperatuur en wind. Het verandert voortdurend. Le Commandant Charcot is een echt expeditie schip alle passagiers die meereizen krijgen, bij het deelnemen aan een expeditie, een Helly Hansen jas, die na de reis, meegenomen mag worden naar huis. Iedere reis kunnen er 4 wetenschappers meereizen die onderzoek doen in de poolgebieden. Zij doen onderzoek naar de gevolgen van klimaatverandering, want het is aangetoond dat de veranderingen op de aarde beginnen op de polen. In het laboratorium zijn enorme vriezers waar monsters worden bewaard die later worden onderzocht. De informatie wordt gedeeld met de reizigers die ook actief deel kunnen nemen. Deze ijsbreker is speciaal ontworpen voor de ijsvlaktes op de polen en is dan ook het eerste schip dat de Noordpool op 90° NB wist te bereiken.

In het theater krijgen we een interessante presentatie waarbij o.a. de kapitein Patrick Marchesseau en de building director Mathieu Petiteau aanwezig is. We krijgen de kans om vragen te stellen. O.a. over de milieu belasting van dit schip. Hierbij wordt geantwoord dat het vaart op LNG, zelfs helemaal elektrisch kan varen wat zo stil is dat de dieren niet verstoord worden door het voorbij varen van het schip. De warmte die de motoren gebruiken wordt hergebruikt o.a om het dek te verwarmen zodat er geen ijsvorming ontstaat in de polen. Op de poolgebieden is geen lozing van afvalwater, overigens is dit al zo gezuiverd dat het aan de milieurichtlijnen voldoet.

Deck 5 heeft een promenade dat helemaal rondom het schip loopt. Er is een helikopter aan boord en ik loop over het helideck. Omdat we alles even moeten ervaren aan boord, gaan we met een aantal dames naar de spa. Heel bijzonder om in een sauna te zitten met uitzicht op zee.

Aan het eind van de middag kunnen we in het theater nog een presentatie bijwonen van de cruise director. Zijn enthousiasme is aanstekelijk. Hij laat geweldige foto's en filmpjes zien van zijn eigen reizen naar de Artic en Antarctica. Hij sluit af met. “Als je eenmaal op Antarctica bent geweest is de volgende stap de maan”.

De laatste avond is er een gala diner dat voorafgegaan wordt met Champagne -het is tenslotte een Franse rederij. Er wordt een 6 gangen diner geserveerd.

Woensdag 26 april 2023 De koffer zet ik ‘s avonds buiten de cabine en ik slaap nog 1 nacht in deze prachtige cabine. Rond 7 uur tref ik de rest bij het ontbijt en om half 8 mijn haal ik mijn paspoort op bij de receptie en neem afscheid van Le Commandant Charcot en Stephan Winter. Een bus brengt ons in 2,5 uur naar Londen waar we om 11.00 aankomen bij Victoria station. Hier laten we de koffers achter en hebben tot half 4 de tijd om wat van de stad te zien. De stad wordt al helemaal klaargemaakt voor de kroning van Charles op 6 mei. Overal staan al hekken klaar, worden tribunes gebouwd en vlaggen opgehangen. We eten wat in de buurt van China town. Hierna lopen we terug langs Buckingham Palace naar Victoria station. Met de metro reizen we naar st Pancrass station om daar met de Eurostar terug te reizen naar NL. Het traject duurt 3,5 uur, waarvan 50 km onder het kanaal doorloopt. De snelheid van de trein kan ca 350 km/u halen. In de trein is een restauratiewagon en de rit is comfortabel met stops in Lille, Brussel, Rotterdam en Amsterdam.

Een zeer bijzondere reis aan boord van een uniek schip. Voor reizigers die in luxe een “Once in a lifetime” reis willen maken naar de Noordpool of naar Antarctica.