Huidige restitutie voorwaarden vanwege de corona situatie

25 June 2020

Vragen & Antwoorden over de huidige voorwaarden vanwege de corona situatie

V: Ik heb een vakantie geboekt voor deze zomer. Gaat deze reis door of wordt hij geannuleerd?
A: Dat is afhankelijk van de bestemming waar uw reis naartoe gaat. Per 15 juni is het mogelijk om op vakantie te gaan naar veel landen binnen de Europese Unie (EU) of de Schengenzone. Het reisadvies voor landen is aangepast van 'oranje' (vakantiereizen afgeraden) naar 'geel' (vakantiereizen mogelijk, let op risico's). Een aantal landen binnen de EU/Schengenzone en het Caribisch deel van het Koninkrijk moet nog besluiten wanneer Nederlandse toeristen weer worden toegelaten. Voor reizen buiten Europa blijft het reisadvies vooralsnog 'oranje' wat betekent dat vakantiereizen buiten Europa worden afgeraden. De verwachting is dat de richtlijnen binnen enkele weken ook voor sommige landen buiten Europa worden versoepeld. Uw Travel Counsellor is op de hoogte van alle reisadviezen per bestemming. U kunt zelf ook de officiële websites in de gaten houden zoals https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.

V: In welk geval krijg ik een corona-voucher en wanneer kan ik van de voucher gebruikmaken?
A: De zogenoemde corona-vouchers vallen onder de SGR-garantie, u krijgt dus alleen een corona-voucher indien uw initieel geboekte reis onder deze garantieregeling viel. Als u uw pakketreis bij Travel Counsellors heeft geboekt en uw reis is door ons geannuleerd, dan kunt u de corona-voucher gebruiken voor een nieuw te boeken reis. 

V: Hoe weet ik of mijn boeking onder de SGR-garantie viel?
A: Indien uw boeking een TC (Travel Counsellors) pakket betreft of een reis is die wij als agent hebben ondergebracht bij een Nederlandse Tour Operator, dan valt dit onder de SGR-garantie.

V: Valt de corona-voucher onder de SGR-garantie als de reisorganisatie alsnog failliet gaat?
A: Ja, hoewel in normale situaties SGR géén dekking biedt voor uitgegeven vouchers, heeft SGR een uitzondering gemaakt in verband met de corona crisis om reisorganisaties in staat te stellen een corona-voucher aan te bieden.

V: Welke boekingen vallen niet onder de SGR-garantie en wat voor een voucher krijg ik dan?
A: Losse vluchten en boekingen ondergebracht bij een buitenlandse Tour Operator (bijv. een Duitse Tour Operator) vallen niet onder de SGR-garantie. Logischerwijs kunnen er voor deze boekingen ook geen corona-vouchers worden uitgegeven onder de garantie van het SGR. Ook voor boekingen die na 16 maart zijn gemaakt, kunnen geen corona-vouchers worden uitgegeven. In deze gevallen verstrekt Travel Counsellors B.V. u een TC Holiday voucher ter waarde de tot dan toe gedane (aan)betaling.

V: Ik heb mijn boeking vóór 13 maart geannuleerd. Wat zijn de bepalingen? 
A: Omdat de annulering heeft plaatsgevonden voordat de overheid restricties heeft ingesteld, gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden.

V: Ik heb een reis geboekt en nog niet de volledige reissom betaald. Hoe wordt dit nu afgehandeld met de voucher? 
A: Als u een aanbetaling gedaan heeft voor uw vakantie en deze is geannuleerd, dan krijgt u een voucher ter waarde van het bedrag van de aanbetaling. Dit kan zijn een corona-voucher of een TC Holiday voucher, afhankelijk van uw type boeking.

V: Hoe lang blijft de voucher geldig en wanneer boek ik mijn nieuwe reis?
A: De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Dat betekent dat u binnen deze periode van een jaar na uitgifte van de voucher uw nieuwe reis dient te boeken. Uw reisdatum hoeft dus niet per se binnen dit jaar te vallen, zolang u maar binnen die termijn boekt.

V: Mag de voucher worden overgedragen aan een ander persoon? 
A: De voucher is persoonsgebonden en is niet overdraagbaar naar een ander persoon. De voucher wordt afgegeven op naam van de hoofdboeker van de initiële boeking.

V: Wat is de waarde van de voucher en wat is het gevolg als de nieuwe reis duurder of goedkoper is?
A: De waarde van de voucher is gelijk aan de door u aan Travel Counsellors betaalde reissom, met uitzondering van diverse kosten (*) die geen onderdeel uitmaken van de reissom en derhalve uitgesloten zijn van de dekking in de SGR-garantieregeling. Indien de reissom van uw nieuwe reis hoger is dan de voucherwaarde, dan betaalt u zelf het verschil bij. Indien uw nieuwe reissom lager is dan de voucherwaarde, dan blijft het resterende bedrag als een tegoed waarde staan op uw voucher, te besteden via uw Travel Counsellor voor een volgende reis.

(*) De diverse kosten die geen onderdeel uitmaken van de reissom zijn: reserveringskosten, calamiteitenfonds bijdrage, eventuele verzekeringspremies, poliskosten, wijzigingskosten, telefoonkosten, creditcardkosten, borgsommen, proceskosten, rentekosten, kosten voor het verkrijgen van visa en soortgelijke kosten. De door u al betaalde reserveringskosten en, indien van toepassing, calamiteitenfonds bijdrage vallen buiten de corona voucher waarde maar worden t.z.t. ook op uw nieuwe boeking in mindering gebracht.

V: Geldt de voucher ook voor losse vliegtickets?
A: Indien u alleen een los vliegticket heeft geboekt dat is geannuleerd, dan kan geen corona-voucher worden verstrekt. Losse vliegtickets vallen niet onder de garantieregeling van SGR. In dit geval ontvangt u dus een TC Holiday voucher.

V: Mijn rechtsbijstandverzekering geeft aan dat ik niet verplicht ben om een voucher te accepteren, klopt dat?
A: Vanwege de uitzonderlijke omstandigheden heeft Travel Counsellors ervoor gekozen te werken met vouchers. Wij worden in onze keuze gesteund door de brancheorganisaties.

V: Wat zijn de mogelijkheden als ik in plaats van de aangeboden voucher mijn vooruitbetaalde reissom gerestitueerd wil hebben.
A: Wij hebben begrip voor uw verzoek en uw voorkeur voor teruggave van uw betaalde reissom. Echter vanwege de uitzonderlijke omstandigheden heeft Travel Counsellors (lid van ANVR en SGR) ervoor gekozen om corona-vouchers uit te geven. Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van ANVR en SGR om bij annulering van reizen vanwege de corona crisis een corona-voucher te verstrekken als tegoed voor een nieuwe reis op een latere datum. Indien een corona-voucher niet uitgegeven kan worden vanwege de SGR-bepalingen, dan geldt dat u een TC Holiday voucher ontvangt. Indien u als reiziger uiteindelijk toch geen gebruik wilt maken van de voucher, dan zullen wij u de waarde van de voucher restitueren, maar niet eerder dan 6 maanden na de datum van uitgifte van de voucher.

V: Moet ik de verkregen corona-voucher of TC Holiday voucher gebruiken voor een boeking bij Travel Counsellors / mijn Travel Counsellor?
A: Ja, de vouchers dienen besteed te worden bij die partij die de voucher heeft uitgegeven.

V: In verband met de huidige onzekere situatie wil ik de aan- of restantbetaling niet voldoen voor mijn boeking, kan dat?
A: Nee, u dient zich te houden aan de standaard betalingsvoorwaarden. Wanneer u ervoor kiest dit niet te doen, dan zal uw boeking moeten worden geannuleerd op basis van de normale annuleringsvoorwaarden.

V: Kan ik een voucher voor elke willekeurige nieuwe reis gebruiken?
A: Ja en nee. Zolang u de nieuwe boeking maar maakt binnen de bepaalde termijn van 1 jaar na uitgifte van de voucher, kunt u in principe zelf kiezen voor het type reis, de bestemming, etc. Er kan echter, vanwege voorwaarden van bijvoorbeeld de betrokken luchtvaartmaatschappij of andere Tour Operator, een beperking zijn in uw keuze.

V: Ik heb al een boeking staan voor later dit jaar, kan ik daar de voucher ook op inleveren?
A: Dat behoort zeker tot de mogelijkheden. U kunt dit met uw Travel Counsellor regelen zodra u de voucher heeft ontvangen. Er kan echter, vanwege voorwaarden van bijvoorbeeld de betrokken luchtvaartmaatschappij of andere Tour Operator van uw initiële boeking, een beperking zijn op welke andere boeking u uw voucher kunt inleveren.

V: Mijn reis is, vanwege de corona situatie, vroegtijdig afgebroken. Krijg ik een voucher voor de niet genoten reisdagen?
A: U krijgt in dit geval een TC Holiday voucher indien het een Travel Counsellors pakketreis betreft. Een corona-voucher kan namelijk alleen maar uitgegeven worden voor nog niet aangevangen reizen. De waarde van de TC Holiday voucher is afhankelijk van het aantal gemiste vakantiedagen. Enkel de gemaakte kosten die u heeft gemist qua accommodatie verblijf worden aan u vergoed.

Indien Travel Counsellors als bemiddelaar heeft opgetreden voor een boeking bij een derde partij (leverancier / Tour Operator) dan zijn wij afhankelijk van de medewerking van een vergoeding van die betreffende partij. In dat geval kan een vergoeding niet worden gegarandeerd. Dit geldt ook indien het reisgedeelte van de derde partij apart is vermeld op uw factuur van een Travel Counsellors pakketreis.

 

Deel dit:


Travel Counsellors helpt dagelijks tientallen mensen met het creëren van reiservaringen om nooit te vergeten. Welke bestemming u ook in gedachten heeft, uw Travel Counsellor denkt graag met u mee.
Vind uw Travel Counsellor
Terug Naar Boven