Zuid-Afrika, een reis om nooit te vergeten

11 December 2018

Tekst: Andre Passet | Fotografie: Andre Passet, Cynthia Korver, Jean-Paul Roels, Marco Jonk en Rianne Baas

Ik kijk terug op een onvergetelijke reis naar Zuid-Afrika onder andere dankzij de kundige en onverschrokken reisleider Marco. Hier mijn belevenissen.

Aankomst op Johannesburg waar we een doorvlucht naar Polokwane in het noorden hadden. Zonder verder te aarzelen was het door naar de Magoebaskloof. Hier konden we een paar uur van Canopy genieten. Op ijzeren kabels glijdend boven ravijnen, snelstromende rivieren en watervallen.

Na de lunch door naar onze accommodatie Tzaneen Country Lodge. Een leuk gezellig complex waar we een nachtje verbleven. Omdat de heenreis wel pittig was, hadden we niet zo’n heel druk schema de dag erna.

Sefapane
Na een redelijk korte rit arriveerden we in Sefapane, een prachtig complex met verschillende types leuke accommodatie. Het huisje van deze verslaggever had helaas geen water. Dit werd direct opgelost door het vriendelijke personeel en binnen luttele minuten zat ik in een gigantische villa aan een meer. Ja, het verblijf in Sefapane zal ik niet snel vergeten.

De volgende ochtend onze eerste safari gehad in een privé-park. Een prachtige ervaring door een fantastisch landschap met veel dieren.

Blyde River Canyon
Op dag vier komen we aan bij Blyde River Canyon, waar we ons eerst vergapen aan een fantastisch uitzicht over de canyon en omgeving. We krijgen na de lunch een heel informatieve wandeltour die ons naar de bodem van de canyon voert. Na de wandeling vertelde de gids met een grote glimlach dat in dit gebied een van de gevaarlijkste slangen van Afrika resideert, maar ook verschillende soorten vogelspinnen en ook pofadders…

Niks van gemerkt gelukkig, maar het gebied zelf en de uitleg van de gids hebben wederom voor een prachtige middag gezorgd.

De accommodatie Blyde Canyon (van Forever Resorts) ziet er vanbuiten indrukwekkend uit, gelegen met een spectaculair uitzicht over de canyon. Helaas had de bouwer niet het inzicht om een terras of balkon met uitzicht op de canyon te maken, wat ik persoonlijk een behoorlijke misser vind. Binnen was de inrichting ook wat verouderd. Het avondeten was prima met een goed buffet. Het uiterlijk van het restaurant deed me dan wel weer een beetje aan de Aldi denken.

Thornybush
Na een ochtend rijden kwamen we aan bij Thornybush Game Reserve. Dit is het meest luxueuze complex tot nu toe. Een geweldig vriendelijke ontvangst door het personeel in het prachtige hoofdgebouw dat gedeeltelijk met stijgers in een meer staat van waaruit de nijlpaarden soms vertwijfelde kreten slaken. De huisjes staan verspreid over het terrein dat midden in het Krugerpark staat zonder hekken. Dit houdt in dat we niet zonder begeleiding van een ranger in het donker naar onze huisjes mochten lopen aangezien ook de lokale fauna volledige toegang heeft. Je wilt natuurlijk niet door een luipaard of leeuw worden gegrepen als je lachend met je wijntje rondwandelt genietend van het leven. Buiten een eekhoorn in het huisje bij ons zijn hier geen verdere incidenten geweest.

Thornybush is een groot reservaat en we hebben hier ook meerdere safari’s gedaan in de vroege ochtenden maar ook in de avonden. Dit soort safari’s zijn ervaringen die je de rest van je leven niet meer zult vergeten. Zonsondergangen waarvan zelfs de meest stoere mannen een brok in hun keel krijgen. We zien leeuwen, buffels, olifanten, krokodillen, nijlpaarden giraffes, zebra’s maar ook dieren zoals kameleons, uilen, visarenden, zwarte neushoorns en luipaarden. Het kon allemaal niet op. In de avonden onder de heldere sterrenhemel op safari is magisch en zeker een aanrader. Bij de meertjes en riviertjes geven de kikkers hun eigen nachtelijke concert als we met de jeep voorbij gaan. De gids geeft onderweg nog een astronomische les over de sterren en vertelt gemotiveerd over alle dieren en insecten die we op de rit tegenkomen.

Overdag zijn we met een ranger het Thornybush Reservaat ingelopen. Dit keer nam hij wel een geweer mee en wederom kregen we weer allerlei leuke weetjes en prachtige omgevingen te zien. Deze safari was wel iets spannender dan vanuit een auto.

Johannesburg
Na een aantal dagen met zoveel hoogtepunten was het tijd om vanaf de lokale luchthaven Hoedspruit terug naar Johannesburg te vliegen.

In Johannesburg bezoeken we Market on Main. Dit is een hippe markt met leuke moderne en sfeervolle winkeltjes in een gebied vol met restaurantjes. Er heerst een relaxte positieve sfeer met veel muziek.

In Johannesburg moet je wel uitkijken welk gedeelte van de stad je bezoekt. Het gebied waar wij waren, was een nieuw opgezet project om de wijk weer veiliger te maken. Winkels en bedrijven zijn opgeknapt en in het hele gebied loopt privé-bewaking rond. Het is hier dan ook veilig en het is er goed toeven. In sommige gebieden buiten deze zones is de veiligheid aanzienlijk minder. En we konden in de avond ook niet over straat vanaf ons hotel. Ook niet als groep. We zijn van hotel naar restaurant gegaan met een privé-busje. Op de terugweg zag ik ook de nodige politie her en der.

De laatste dag hebben we op indrukwekkende wijze afgesloten. Allereerst een bezoek aan Soweto. Een verzameling van townships met een woeste geschiedenis. Na de lunch zijn we de rest van de middag in het Apartheid Museum geweest. Er is hier een scala aan informatie betreffende het Apartheidsregime.  Films, foto’s en verhalen over de smart en tragiek die dit regime de lokale bevolking heeft aangedaan.

Ik merkte na het bezoek dat het ook behoorlijk wat impact op mij heeft gehad. Een must als je Zuid-Afrika gaat bezoeken in ieder geval.

Deel dit:

Travel Counsellors helpt dagelijks tientallen mensen met het creëren van reiservaringen om nooit te vergeten. Welke bestemming u ook in gedachten heeft, uw Travel Counsellor denkt graag met u mee.